AFB COMMUNITY

Sebagai Medium Merungkai Kebenaran Islam ?

by - 4:21 PM

:: Assalamualaikum ::

Kata orang: "Jangan banyak berdebat kerana nanti hati jadi keras."
Dan kita akan jawab: "Sekiranya debat itulah punca hati menjadi keras, maka manusia yang paling keras hatinya ialah Imam al-Ghazzali, kerana beliau banyak berdebat sejak kanak-kanak hingga dewasa, hingga gelaran Hujjatul Islam yang dinobatkan kepada beliau pun kerana beliau sangat banyak berdebat bahkan beliau selalunya menang untuk kebanyakan debatnya."

"Tapi itu tidak berlaku, sebaliknya ramai manusia mengaitkan kelembutan hati dengan nama Imam al-Ghazzali. Debat atau berhujah ilmiah untuk mencari kebenaran dianjurkan Islam. Sekiranya kita malas berhujah ilmiah kerana kita malas mengkaji, janganlah menyalahkan debat. Jika hati kita keras kerana dosa-dosa kita, janganlah menyalahkan debat.. Tapi, salahkan lah diri sendiri .." sebut Fathi Al-Sakandary.

-----> Sebutan diambil dari page ni.. <-----


aku pernah masuk kelab debat dan pidato .. eh, kau penah nampak aku masuk tb enam tak? aku masuk tb kott .. kau lah tak tengok kemunculan sulung aku kat situ .. x_x

aku suka and tertarik bila tengok orang berdebat and berhujah .. about something yang aku boleh katakan most of the topics yang didebatkan banyak yang korang tak tahu .. especially yang buta isu semasa macam aku ni .. exactly, bila ade hot topics yang dibahaskan tu lain dari yang lain, bagi aku .. wow ! kau sangat dahsyat gilaa bro!, alert betul dengan isu semasa walhal semua orang dah tau kes tu kan .. kau je loading ...

eventough program debat tu aku akan katakan sebagai satu medium yang menarik minat aku untuk stay depan tb or lappy, and program tu sangat bermanfaat untuk bakal politician macam aku *oh tipu je ni .. hei kau kau kau ? pernah tengok menteri-menteri buat usul or berbahas about isu yang panas kat parlimen . err, pasal ptptn pernah tengok .. bwahahaa . tak? aku pun tak .. awuwuwu~

aku dah, kau? aku ade jugak search about adab berdebat ni .. sebab kadang-kadang aku terfikir jugak, ramai debator (walau aku bukanlah pakar debate.. nguinguingui~) yang tahu debat saje, tahu nak menang saje, tahu nak dapat nama saje.. tapi, tak fikir adab-adab yang sepatutnya seorang debator jaga..



Antaranya :
1- Niat berhujah
2- Anggap mereka sahabat
3- Berbaik sangka
4- Dengari hujah pihak lain
5- Tenang
6- Kemukakan hujah yang telah disepakati terlebih dulu
7- Petik kata-kata dari orang-orang yang dipercayai
8- Ketika berhujah, nampakkan lah di depan mata syurga dan neraka

---xxx--- Sedikit petikan dalil al-Quran sebelum entri bersambung ---xxx---

"Serulah (manusia) kepada jalan TuhanMu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahkan lah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya TuhanMu Dialah yang lebih mengetahui siapa yang tersesat dari jalanNya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk." [ QS 16:125 ]

You May Also Like

2 Doakan Mawar AsSufi

  1. Assalam.. org yang berkata jgn banyak berdebat tu adalah asy-syahid imam hassan al-banna.

    boleh berdebat, tapi biarlah intipati dan tujuan debat tu adalah untuk kebaikan dan kemaslahatan islam. itulah tujuan imam ghazali berdebat. bukan saja2

    ReplyDelete
  2. imam ghazali berdebat utk tegakkan agama kita .. yes, bkn saje2 .. dia ade nawaitu yang baik bukan utk mnjatuhkan umat islam sndri .. :D

    ReplyDelete

Salam Sayang Dari Saya, Mawar Assufi ^^,