AFB COMMUNITY

Tak Rugi Jadi Pemaaf dan Memaafkan

by - 10:58 PM

Assalamualaikum ..

"Orang yang paling sabar di antara kamu ialah orang yang sering memaafkan kesalahan orang lain padahal dia berkuasa untuk membalasnya."
sabda Rasulullah. [riwayat Ibnu Abiduyya dan Baihaqi]

Pernah dengar sabda yang disebutkan? for those yang tak pernah, uolls sama macam aku jugak. aku buat research untuk cari sabda yang sesuai. bukan bermakna aku mencuri hasil tulisan orang . no! i won't ! ni semua hasil ihsan uncle google terhebatt.. ini kerana aku hanya insan biasa yang kurang ilmu tentang agama jugak.

Sabda Rasulullah di atas menyatakan bahawa memaafkan itu .. yes . aku tahu kalau aku tak cakap sekalipun  mesti korang bantah kan? bukan mudah memaafkan seseorang .. let's don't talk abaout couple .. we just talk about friend. yes, friendship .. just imagine someone yang kita dah letakkan sepenuh kepercayaan pada dia untuk melakukan sesuatu or menyimpan sesuatu rahsia besar , and then they'olls TERlepas cakap.. or maybe memang sengaja membocorkan rahsia tu .. Memang sakit hati kalau rahsia tu pulak sesuatu yang mengaibkan diri ..

okay, kalau aku pun as an ordinary person mesti aku pon akan membahang tak ingat dunia jugak! ngeheheheee ~~


Tak salah kalau kita sentiasa meminta maaf atas kesilapan yang kita lakukan.. BERANI KERANA BENAR, TAKUT KERANA SALAH yaw! Setiap manusia pun buat salah, aku, kau, dia, mereka semuanya pernah buat salah .. Jangan nak menafikannya and bajet kau tu suci sangat okay .. eheheww .

Kepada mereka yang gemar memaafkan dan mahu belajar membaiki diri dan memaafkan kesalahan orang lain .. Just accept and read it okay uolls .. :


TRANSLATION BY GOOGLE TRANSLATE :
Dari Abu Hurairah Radiyallahu’anhu ia berkata: Rasulullah S.A.W bersabda: “Sedekah itu tidak akan mengurangi harta. Tidaklah Allah menambahkan bagi hamba yang suka memberi maaf melainkan berupa kemuliaan. Dan tidaklah seseorang merendahkan diri kerana Allah, melainkan Allah akan mengangkatnya.” (HR. Muslim no. 2588)

You May Also Like

2 Doakan Mawar AsSufi

Salam Sayang Dari Saya, Mawar Assufi ^^,